מה אפשר ללמוד ממלחמת הכוכבים
על חוויית משתמש? חלק א’
אחד הדברים המרכזיים שבעל עסק המעוניין לפרסם את עסקיו ברשת לומד במהירות הוא כי עליו לייצר חוויית משתמש. חוויית המשתמש הופכת משמעותית יותר עבור בעלי עסקים ששירותיהם אינם רק מפורסמים אלא נמכרים ברשת.
חווית המשתמש מתייחס למכלול התגובות הרגשיות, הקוגניטיביות וההתנהגותיות של משתמש הקצה כשהוא בא במגע עם ממשק מקוון כלשהו. בין שמדובר בגלישה בסמארטפון או שימוש באפליקציה חדשה או גלישה מהמחשב האישי. חווית המשתמש מורכבת למעשה משני גורמים, שרק על אחד מהם יש לבעל העסק שליטה. בעל העסק שולט בעיצוב הגרפי של ממשק המשתמש. הוא אינו יכול לשלוט בתגובות של משתמש הקצה. למרות זאת ים של מזומנים נושקע בממשק גרפי שלכאורה אמור לייצר סט תגובות ידוע מראש של משתמש הקצה.
גם עולם הסרטים עסוק ביצירה של חוויה אצל משתמש קצה – הצופה. למעשה תעשיית הסרטים מוכרת חוויות ואילו מוכרים באמצעות חוויות. בבלוג הנוכחי ובאלה שיבואו אחריו ננסה לנתח את המאפיינים של סדרת סרטי מלחמת הכוכבים היוצרים חוויית משתמש מתמשכת.
מלחמת הכוכבים היא אייקון תרבות. כלומר, מדובר במותג-על. כזה ששרד את תלאות הזמן. אלפי מילים נשפכו בניסיון לאפיין את נוסחת ההצלחה שלו. נתון אחד עומד מעל ומעבר לכל מחלוקת. אפילו מבקרי הז’אנר יודו כי הצפייה בסרטים אלו יוצרת חוויה ייחודית.
ייחודיות החוויה איננה רק צירוף של תסריט, משחק ואפקטים קולנועיים. כל מרכיב בפני עצמו יכול שלא להניב את אותה חוויה. סרטים אחרים התברכו באיכות משחק משובחת,או תסריט מרתק וחלקם אף באפקטים קולנועיים מיוחדים ולא זכו לאריכות ימים. להיפך, הריסון פורד, למשל, לא שיחק את תפקיד חייו בסרט הראשון שיצא בסדרת מלחמת הכוכבים. למרות זאת, החוויה יוצאת הדופן הזניקה את הקריירה שלו.
רק מבט לאחור יכול לספק לנו את המאפיינים של מוצר היוצר חווית משתמש משמעותית. המאפיין הראשון של מלחמת הכוכבים הוא חווית ההצלחה. חווית הצלחה היא התחושה החיובית המלווה הישג. מלחמת הכוכבים בנוי על קונספט פשוט להבנה – יש טובים ויש רעים. הטובים בחרו להיות טובים והרעים בחרו להיות רעים. לצופה יש מוצגים בדרך זו שתי צורות של הישג: הישג גלוי והישג מובלע. ההישג הגלוי הוא היכולת להבין את העלילה של הסרט ולהזדהות איתה. כל אחד יכול להבין עלילה פשוטה אולם, חווית ההישג נוצרת כאשר הצופה מצליח להזדהות עם הגיבורים. הצופה יכול לבחור להזדהות עם הטובים או עם הרעים. בחירה נכונה שלו תחזק את תחושת ההזדהות.
ההישג המובלע הוא הבחירה. הוא מובלע משום שהבחירה היא חלק מן העלילה. הגיבורים בוחרים את דרכם כחלק מן העלילה. אם הצופה יבחר נכון ויזדהה עם הדמויות שינצחו בסופו של דבר הוא יחוש שוב הצלחה. בסדרת סרטי מלחמת הכוכבים, יש מנצח ברור בכל פרק. לפעמים הטובים ניצחו ולפעמים הרעים. אולם, דמויות הרעים והטובים לא היו מוחלטות הן מתפתחות. יש גיבורים שבחרו לעבור לצד האפל ויש שבחרו את הדרך ההפוכה וישנה תמיד אפשרות לבחור מחדש. כך שכמו שיש מחיר לטעות/בחירה יש גם אפשרות לשנות כיוון.
באופן דומה, חווית משתמש טובה מכילה מרכיב של הצלחה. הצלחתי להבין איך לגלוש באתר, תהליך הרכישה היה פשוט, הצלחתי להבין איך משתמשים באפליקציה. המחיר ששילמתי על טעויות בבחירה היה נמוך יחסית. אפשר לשנות כיוון מבלי להפסיד הרבה מעבר לקצת הזמן שהושקע בלמידת השימוש באתר/אפליקציה. עיצוב ממשק משתמש פשוט בו הלקוח “מצליח” תמיד היא זו שמשמרת את חוויית המשתמש הייחודית.
בבלוג הבא נרחיב על נושא הבחירה והמחירים כמו גם על מאפיינים אחרים.
יוסי ארנרייך, פסיכולוג חינוכי. מומחה בפסיכותרפיה פיננסית. עוסק בייעוץ פסיכולוגי לפיתוח מוצרים, ושירותים מניבים.